• Druhá fáze projektu „Der Ton macht die Musik“, kterou připravujeme ve spolupráci s pedagogy z Landau-Gymnasia Weißwasser (SRN) a která se měla konat 1. týden v březnu, se odkládá. Důvodem je testování žáků partnerské školy, kterou organizuje saské ministerstvo školství a aktuálně zvýšená nemocnost profesorů naší partnerské školy. O dalším postupu budeme s našimi německými kolegy jednat v červnu, resp. v červenci 2014. (VOJ,VTÁ)

Weißwasser 2013 - "Der Ton macht die Musik"

Šprechtili jsme...

aneb výměnný pobyt v Německu očima studentů

Již více než 15 let organizuje Gymnázium Ivana Olbrachta pro studenty výměnné pobyty s gymnáziem ve Weißwasseru v Sasku. V říjnu jela naše skupina studentů na týden do Saska, němečtí studenti k nám přijedou ve druhém pololetí. Téma letošního projektu je „Der Ton macht die Musik“. V tomto názvu je ukryta hudba i hrnčířská dílna.

V pondělí jsme tedy vyrazili na cestu. Doprovod nám dělali pan Ulvr a paní Strnadová. Cestovali jsme vlakem, i když kvůli výluce v jízdním řádu jsme museli použít i autobus. Když jsme přijeli, přivítali nás na gymnáziu obědem. To bylo velmi milé přivítání, i když nás velice překvapila jednoduchost oběda. Zřejmě jsme rozmazlení z našich českých školních jídelen. Takže jsme se už první den těšili zpátky do naší, od teď téměř zbožňované, jídelny a na naše kuchařky. Pak už jsme se rozjeli do našich „nových“ rodin.

Další den ráno nastalo všeobecné divení. „Co že to ti Němci všechno mají?!“ „Taky máš vlastní pokoj s plazmovkou??“ A možná i trochu závist... Dopoledne jsme si prohlédli místní hrnčířské muzeum a vyrobili jsme si tzv. Singspiel, neboli zvonkohru, z keramiky. K obědu jsme dostali guláš. Byl sice výborný, ale ještě do teď mě při vzpomínce na něj pálí pusa. Překvapilo nás, že naprosté většině Němců to vůbec nevadilo. Zřejmě jsou již na to zvyklí. Odpoledne jsme si zahráli bowling. To nás překvapilo a mile potěšilo.

Ve středu ráno jsme vyrazili na výlet. Nebo lépe řečeno vyjeli. Jeli jsme totiž na kolech. V sousedním městě Bad Muskau jsme navštívili zámecký park, kde se mimo jiné nachází i hrnčířská dílna. Ti šťastnější z nás si zde mohli vyzkoušet točení na kruhu. Potom jsme grilovali. Nikdo z nás ovšem netušil, že se v Německu grilují klobásy. Upřímně, já jsem se nesmírně těšila na grilované kuřecí maso s čerstvou zeleninou. Přeci jenom mi to nakonec nevadilo - ty klobásy byly opravdu vynikající. Odpoledne jsme si ještě zahráli minigolf. Tedy abych to upřesnila, úplně tradiční minigolf, jak ho všichni známe, to nebyl. Ale s trochou fantazie se to tak nazývat dalo. Hlavní ale bylo, že byla zábava a nikdo se nenudil.

Následující den byl zaměřen především na hudbu. Drtivá většina z nás se hudbě nikdy nijak výrazně nevěnovala. Ale i přesto nás všechny učitel hudební výchovy ve Weißwasseru zapojil. Někdo hrál na flétnu či kytaru (i baskytaru) a někteří hráli na různé bubínky a jiné bicí nástroje. Odpoledne jsme hráli na malém koncertě pro rodiče. Nervozita před začátkem koncertu sice stoupala, ale nakonec jsme narychlo nazkoušené skladby docela zvládli. Ovšem hlavní bylo to, že jsme si tu hudbu užili. K večeři jsme dostali opět ty výborné grilované klobásy. Při jídle bylo celkově veselo. Zaslechnout byste zde mohli jak němčinu a češtinu, tak i angličtinu či ruštinu. Velká část německých studentů se totiž učí rusky.

V pátek, ještě před odjezdem do Čech, jsme navštívili Görlitz (Zhořelec). Prohlídka města sice probíhala anglicko-německy, ale náš průvodce ovládal i základy češtiny. Občas se snažil nám říct i něco česky. To bylo velice milé. Musím říct, že Görlitz je vskutku nádherné město s bohatou historií. Opravdu bych každému doporučila, ať se tam alespoň jednou podívá. Po prohlídce nastalo již u nás dívek dlouho očekávané nakupování. Kterou dívku by nebavilo nakukovat do výloh a zkoušet si různé „modely“. Nakonec však nastalo vyměňování kontaktů a nepopulární loučení.

Naši němečtí přátelé i jejich rodiče byli opravdu velmi milí a přívětiví. Už teď se všichni moc těšíme, až přijedou k nám do Semil.

Veronika Krauseová

2. ročník

Gymnázium Ivana Olbrachta

Semily

Ve dnech 14. - 18.10. 2013 navštívilo 10 studentů našeho gymnázia gymnázium v německém Weißwasseru. Letošní název projektu "Der Ton macht die Musik" vypovídá o náplni našeho pobytu - tvořivá práce s keramikou a hudbou.

Přes počáteční jazykový ostych se naši studenti se svými novými německými kamarády plně zapojili do všech činností - výroby keramiky, muzicírování, sportovního vyžití jako např. bowlingu, golfu, jízdy na kolech.

V březnu přivítáme studenty z Weißwasseru u nás v Semilech. Kéž si od nás odvezou stejně krásné zážitky a vzpomínky.